renga.jpg

抱擁の政治学

Jonathan Marshall


Gekidan Kaitaisha’s Into the Century of Degeneration though begins with an unmotivated woman, wandering into three men who at her touch lift her by the waist, shake her, and drop her. They seize her as though life depended on it. She struggles to escape while one holds her backprotecting her from herself? Each embrace mingles affection, self-hatred, and loathing of the other.
One in a dog collar with eyes heavy with unspeakable sadness manipulates his subject as though trying to save her, hoping to agitate her out of her benumbed reverie. A bully-boy with eyes that bore through walls thrashes her about as though wreaking his havoc on the world. The third reacts instinctively, his sensations dulled but his reactions angry.
For all three, the embrace inflicts pain with a loving cruelty, using an aggressive physicality for salvation and damnation, containment and liberation. The uneven pacing of the embrace, its slow, subtle arousal and whip-lashes of fearsome energy, reveals the anger and love that underlies the meeting of flesh. The bodyand my jaded eyesemerge scarred yet reinvigorated.



劇団解体社の「Into the Century of Degeneration」は、一人の女性がふらふらと三人の男の間をさまようシーンから始まる。
男たちは彼女がやってくると、持ち上げ、揺すり、そして離す。男たちはまるで命がかかっているかのように女を捕えるのだ。彼女が逃げようともがくと、男は彼女を彼女自身から守ろうとするかのように後ろからつかまえる。それらどの抱擁にも愛情と、そして他者への憎悪がないまぜになっていた。

犬の首輪をつけ、物言わぬ哀しみをたたえたまなざしの男は、あたかも彼女を救おう、彼女を夢うつつの状態から覚醒させようとしているかのように、彼が支配する女を揺する。壁を射抜くような視線をしたちんぴら少年は、まるで世界に大破壊をもたらそうとしているかのように彼女を投げ出す。三番目の男は全てに本能的に反応する。その時の彼の感覚は鈍化しているが、リアクションには怒りを感じた。

彼等三人の攻撃的な身体を用いて行われる、救いと破壊、抑圧と解放を求めるこれらの抱擁は、愛することの痛みと残酷さを伝えてくる。抱擁のペースは一定ではなく、ゆっくりとした盛り上がりを見せ、その鞭がうなるような凄まじいエネルギーは、身体の結びつきに潜む怒りと愛を露呈する。それらの身体とそして私の疲労した目には傷跡が残ったが、同時に私は活力を得た。


RealTime誌 メルポルン,オーストラリア (Feb. 2000)